top of page

Texter allsångspremiären 29/6

  • för 1 dag sedan
  • 8 min läsning

1. Turistens Klagan

Det sjunger några ungar på Karl Johan.

dom låter starka och fina som bara ungar kan.

själv e jag bakom lås och bom på mitt hotell.

en kväll bak barrikaden en vanlig kväll.


Över mitt huvud svävar en kolsvart gam.

i rummet bredvid mitt sjunger en tokig dam.

o jag är trött o tveksam men deras sång är gla’.

om inga ungar funnes så slutar ja’.


Min dam att språket slinter i vissa fall...

på grund av snö som blöter...fast den är kall...

stor sak däri skidåkning har också charm.

gnid in ditt skinn med nässlor, så du blir varm…


Men det ska vara nässlor från vikens kant.

och inga sneda nässlor från ruinens brant.

bevara oss från dem som dessa saluför.

oss och dem glada ungarna här utanför.


När inga ungar längre finns är allting slut.

vad är det då för mening om man står ut?

visst har det blivit kaos i tidens lopp,

men så länge det finns ungar så finns det hopp.



2. Regn hos mig

Jag har hört

på radion idag

att vi har solsken

över hela vår stad

det låter väldigt underligt

för jag har bara

regn hos mig


jag har talat

i telefon

med din syster

hon bor en bit härifrån

hon sa hon låg och solade

men jag har bara

regn hos mig

(och jag måste ha retat gudarna)

(måste gjort nåt fel)

för ända sen den dan du for

så har jag bara

regn hos mig

(kom tillbaks och gör det fort nu)

(här blött och kallt)

för ända sen den dan du for

så har jag bara

regn hos mig


och jag minns när du var här

och solen lyste som sig bör

i trädgården vi solade

som andra människor gör

men nu e jag lika genomblöt

som gräset utanför

och jag blir inte torrare


mina blommor

har nästan gått bort

denna sommar

var verkligen kort

det låter väldigt underligt

men jag har bara

regn hos mig

(och jag måste ha retat gudarna)

(måste gjort nåt fel)

för ända sen den dan du for

så har jag bara

regn hos mig


det låter väldigt underligt

men jag har bara

regn hos mig


hmm det låter väldigt underligt

men jag har bara

regn hos mig


och mera det blir

vilket lågtryck

man har hamnat i

för ända sen den dan du for

så har jag bara

regn hos mig


3. Sommaren är kort

Inte ett moln så långt ögat kan nå

Inte en droppe regn på flera dagar

Med en glass i min mun och med sandaler av plast

Går jag i solen och tänker på dig

Ljusblåa dagar, seglar förbi

Sommaren är kort

Det mesta regnar bort

Men nu är den här

Så ta för dig

Solen skiner idag

Hösten kommer snart

Det går med vindens fart

Så lyssna på mig

Solen skiner 

Kanske bara idag

Vattnet är varmt och luften står still

Jag sitter i skuggan och läser gårdagens blad

Snart är det dags för ett hopp i det blå

Få bort sanden mellan tårna och svalka min kropp

Sommaren är kort…


4. Trubaduren

Na-na-na. Na-na-na-na-na-na,  

na-na-na-na-na. Na-na-na-na-na. 


Vi satt där ett gäng på en strand  

några mil utanför Tylösand

Käka’ korv och chips, rökte för mycket 

och sänkte en sju, åtta Pripps

Jag hade fått span på en dam, som  

kan få en att bli monogam

Och lite vilt gått fram och börjat att 

köra mitt stora förförarprogram

Då hördes ett Cat Stevens-darr till 

tonerna från en gitarr


Då kom han grabben med G, ja,  

en riktig gitarrknäppare

En råblond nordisk prins, två dagars 

skäggstubb, T-shirt och avklippta jeans

Slog sig ner vid vår plats,  

presenterade sig såsom Mats

Så slog han an en ton och började 

sjunga mitt i vår konversation

Den tjej jag skulle ha i säng föll  

genast in i hans refräng


För har en speleman en enda gång 

börjat sjunga på en gammal sång

då ska alla runt omkring va’  

med och skråla

Har han blott en enda gång gett  

skri lär han sjunga varje melodi

ifrån underbara Creedence till Carola


Na-na-na...

Hur säger man till en sån tjej: Du  

vet sjunga är inte min grej

Men jag är ett jäkla kap för jag har läst 

matte och läran om statsvetenskap

När man får slåss mot en skur utav 

toner från en trubadur

Det skulle han veta den man, han som 

skrev sången House of the rising sun

Den börjar Mats helt sonika,  

då blåsa på harmonika


För har en speleman en enda gång 

börjat sjunga på en gammal sång

är det ogörligt, ja lögn att söka stopp’an

Har han blott en enda gång gett skri lär 

han sjunga varje melodi

ifrån ”Dover å Calais” till lilla loppan


Fram mot fyra, fem fick jag nog och gick hem

men vad jag tror och har på känn,  

sitter han nog säkert kvar där än


För har en speleman en enda gång 

börjat sjunga på en gammal sång 

är det omöjligt att få honom att sluta

Har han blott en enda gång gett skri lär 

han sjunga varje melodi

tills någon vänlig själ slår halsen av hans luta

Na-na-na...


5. Have you ever seen the rain

Someone told me long ago

There’s a calm before the storm

I know, it’s been coming for some time

When it’s over so they say

It’ll rain a sunny day

I know, shining down like water


I want to know, have you ever seen the rain

I want to know, have you ever seen the rain

Coming down on a sunny day


Yesterday and days before

Sun is cold and rain is hard

I know, been that way for all my time

’Til forever on it goes

Through the circle, fast and slow

I know, it can’t stop, I wonder


I want to know, have you ever seen the rain

I want to know, have you ever seen the rain

Coming down on a sunny day


I want to know, have you ever seen the rain

I want to know, have you ever seen the rain

Coming down on a sunny day


6. Balladen om Herr Fredrik Åkare och söta Fröken Cecilia Lind

Från Öckerö loge hörs dragspel och bas

Och fullmånen lyser som var den av glas

Där dansar Fredrik Åkare kind emot kind

Med lilla fröken Cecilia Lind


Hon dansar och blundar så nära intill

Hon följer i dansen precis vart han vill

Han för och hon följer så lätt som en vind

Men säg, varför rodnar Cecilia Lind?


Säg, var det för det Fredrik Åkare sa?

"Du doftar så gott och du dansar så bra

Din midja är smal och barmen är trind

Vad du är vacker, Cecilia Lind"


Men dansen tog slut och vart skulle de gå?

De bodde så nära varandra ändå

Till slut kom de fram till Cecilias grind

"Nu vill jag bli kysst", sa Cecilia Lind


Vet hut, Fredrik Åkare, skäms gamla karln

Cecilia Lind är ju bara ett barn

Ren som en blomma, skygg som en hind

"Jag fyller snart sjutton", sa Cecilia Lind


Och stjärnorna vandra och timmarna fly

Och Fredrik är gammal men månen är ny

Ja, Fredrik är gammal men kärlek är blind

"Åh, kyss mig igen", sa Cecilia Lind


7. Jag kommer

Natten är ung och jag ligger vaken

Jag är ”Lucy in the sky”, jag är högt över molnen

Ja, jag vet att hon är söt men håll tillbaka

För jag har trillat dit, jag har fallit, jag har vaknat


Ja, jag vet att hon är söt men håll tillbaka

För, 

jag kommer, jag kommer, jag kommer, jag kommer

jag är nästan där

Jag kommer, jag kommer, jag kommer, jag kommer nu

Du, håll ut, 

du vet att,

Jag kommer, jag kommer, jag kommer, jag kommer

Baby, jag tror jag är kär

I taxin, i trappen, i hissen, i hallen, 

jag faller, 

faller


Du och jag nu

Du snälla vänta, vänta, håll ut

Tio tusen meter upp i luften ser jag allt så klart

Jag vet att hon är söt, men det måste bli du och jag

Du och jag


För, 

jag kommer, jag kommer, jag kommer, jag kommer

jag är nästan där

Jag kommer, jag kommer, jag kommer, jag kommer nu

Du, håll ut, 

du vet att,

Jag kommer, jag kommer, jag kommer, jag kommer

Baby, jag tror jag är kär


I taxin, i trappen, i hissen, i hallen, 

jag faller,

faller


8. En kväll i Juni

Ja det va´ en kväll i juni, då när sommarn e´ som bäst

Hon dansade för morfar som hon gillar allra mest

Hennes morfar satt å nynna på en sommarmelodi

Plötsligt spratt de´ till i gubben, han blev ung och han blev fri


Han tog av sig sin kavaj

sparka av sig båda skorna.

Å så spotta´ han ut snuset

och sa min sköna får jag lov

Hon var vacker, han var stolt, rak i ryggen som en fura

Det var sommar det var glädje och de skrattade och sjöng


Na na na…


Så mindes han å sa;

Ja du skulle sett din mormor, hon va´ lika grann som du

där hon dansade i gräset likadant som du gör nu

Hennes hår var blekt av solen hennes mun var smultronröd

Hon va´ ljuvlig som en lilja hennes kärlek va´ som glöd


Så jag tog av mig min kavaj

sparka av mig båda skorna.

Å så spotta´ jag ut snuset

och sa min sköna får jag lov

Hon var vacker, jag var stolt,  

rak i ryggen som en fura

Det var sommar det var glädje  

och de skrattade och sjöng


Na na na…



9. Brown eyed girl

Hey where did we go,

Days when the rains came

Down in the hollow,

Playin’ a new game,

Laughing and a running hey, hey


Skipping and a jumping

In the misty morning fog with

Our hearts a thumpin’ and you

My brown eyed girl,

You’re my brown eyed girl.


Whatever happened

To Tuesday and so slow

Going down the old mine

With a transistor radio

Standing in the sunlight laughing,


Hiding behind a rainbow’s wall,

Slipping and sliding

All along the water fall, with you

My brown eyed girl,

You’re my brown eyed girl.


Do you remember when

We used to sing

Sha la la la…


So hard to find my way,

Now that I’m all on my own.

I saw you just the other day,

My how you have grown,

Cast my memory back there, Lord


Sometime I’m overcome thinking ’bout

Making love in the green grass

Behind the stadium with

My brown eyed girl

You’re my brown eyed girl


Do you remember when

We used to sing

Sha la la la…



10. Guld och gröna skogar

Det var dans och hålligång

uppå logen natten lång

Det var sommar det var guld och gröna skogar


Det är en stilla kväll

Men jag får ingen ro

Solen dröjer kvar vid havets rand

Jag börjar tänka på

En gång för länge sen

En annan kväll i pilevallars land


Spelemännen spelade som elden vore lös

Pågarna från Sjöbo var vilda

Och de svingade varsin tös


Det var dans och hålligång

Uppå logen natten lång

Det var sommar det var guld och gröna skogar

Jag var ung och du var grann

Som vi älskade varann

Det var sommar det var guld och gröna skogar


Under eken där vid ån

Frågade du mig

Om jag var din i alla våra dar

Och solen sänkte sig

När fiolen stämde upp

Jag lovade att alltid stanna kvar


Det var dans och hålligång

Uppå logen natten lång

Det var sommar det var guld och gröna skogar

Jag var ung och du var grann

Som vi älskade varann

Och jag lovade dig guld och gröna skogar


Spelemännen spelade som elden vore lös

Pågarna från Sjöbo var vilda

Och de svingade varsin tös


Det var dans och hålligång

Uppå logen natten lång

Det var sommar det var guld och gröna skogar

Jag var ung och du var grann

Som vi älskade varann

Och jag lovade dig guld och gröna skogar


Lalalalalala


Jag var ung och du var grann

Som vi älskade varann

Det var sommar det var guld och gröna skogar

Så ge mig sommar, ge mig guld och gröna skogar




 
 
bottom of page